De smaak van de zaak
Binnen een bedrijf is nooit iedereen hetzelfde. Gelukkig maar, want dat zou behoorlijk saai zijn. Denk maar eens aan je lievelingseten: als je dat elke dag zou eten, zou het al snel niet meer je lievelingseten zijn. Verandering van spijs doet eten, zegt men ook wel eens.
Na jarenlang te inspireren als trainer en te verrassen als kok, besloot ik mijn passies te bundelen tot mijn ultieme succesrecept: “de smaak van de zaak”. Door middel van een mini-onderzoek in de professionele omgeving wordt duidelijk hoe een persoon zich manifesteert. Hoe zou deze persoon smaken, als hij of zij een gerecht was? Is zijn of haar smaakstijl volrond, prikkelend, krachtig of fris? Voor elke stijl is wat te zeggen, smaken verschillen.
Tijdens het bereiden van vier gangen, elk in een andere smaakstijl, worden deelnemers door korte opdrachten uitgedaagd een kijkje in de keuken te nemen bij mensen met een andere stijl, een andere smaak voor samenwerken en communiceren.
De dag wordt afgesloten met een gezamenlijk, zelf bereid diner vol smakelijk inzicht.
Hoe werkt het? De vier stappen van “de smaak van de zaak”:
- Onderzoek jouw smaak; collega’s vullen een korte vragenlijst in over jouw bijdrage aan het team
- Ontdek de smaak van de zaak; welke smaakstijlen zijn er aanwezig in het team? Wat is het gevolg van deze smaken?
- Pas de smaken toe op gerechten: samen bereid de groep één gang per stijl. Daag jezelf en teamgenoten uit: durf jij je smaak te wijzigen en het proces vanaf een ander smaakperspectief te bekijken en ervaren?
- Proef de smaak van de zaak: een vier gangen diner met bijpassende wijn.