VAN REDDER NAAR SUPPORTER

Hoe steun je een collega het beste? Een ingewikkeld vraagstuk; wat voor de ene persoon werkt, werkt voor de ander niet. Onderzoek wijst uit: de rol van supporter is een stuk effectiever dan die van redder.

Door de training van redder naar supporter – hoe steun ik een collega? wordt in één dagdeel op lichte en humoristische wijze het fundament gelegd voor échte en oprechte collegiale steun op de werkvloer.


Teambuilding en burnoutpreventie

De training van Redder naar Supporter – hoe steun ik een collega? Zorgt voor een open gesprek over omgaan met collega’s die een moeilijke tijd doormaken. In deze tijd, waarin we na een periode van isolatie en quarantaine weer steeds meer live met elkaar werken, komen steeds meer mentale klachten op de oppervlakte. Het percentage depressies en burnoutklachten neemt nog steeds toe (bron: Trimbos instituut). Bij het ontwikkelen vanarbeidsbelemmerende klachten spelen lichamelijke processen, de thuissituatie maar zeker ook de werkomgeving een grote rol. Leidinggevenden zijn lang niet altijd op de hoogte van klachten, terwijl naaste collega’s roepen “ik had dit al láng zien aankomen!”.


Klantcontact    

Hulpverleners die deze training volgen, leren niet alleen meer over delen wat ze nodig hebben en vragen wat collega's nodig hebben. De benadering in deze training komt voort uit de motiverende- en oplossingsgerichte gespreksvoering. De oefeningen en theorie geven ook inzicht hoe zij klanten/cliënten/patiënten op een duurzame manier kunnen ondersteunen, zónder daarbij zelf overladen te worden met werk.


Resultaat

Na afronding van de training van Redder naar Supporter – hoe steun ik een collega?


Weten deelnemers

-       Het verschil tussen reddersgedrag en supportersgedrag

-       De beweegredenen achter reddersgedrag

-       Waarom het effectiever is om een supportersrol aan te nemen


Kunnen deelnemers

-       De juiste vragen stellen aan een collega die een moeilijke tijd doormaakt

-       Benoemen waar hun invloed ligt op het gebied van steun verlenen

-       Aangeven hoe zij zélf gesteund willen worden in zware tijden


Krijgen deelnemers

-       Het boek “Red mij niet”

-    Een persoonlijke herinnering per post waarin ik hen vraag naar hoe zij het geleerde toepassen


Krijgt de organisatie

-     Tips op maat om op de werkvloer aan te sluiten op wat de deelnemers hebben geleerd


Duur van de workshop

Eén dagdeel.

Met uitbreiding van acteur: twee dagdelen.

 

Groepsgrootte

Zes tot vijftien deelnemers.

Andere groepssamenstellingen mogelijk in overleg.

 

Prijs

€ 1850,-

Kosten extra dagdeel: € 950,-

Kosten acteur: € 650,-

 

 

Bovengenoemde kosten zijn exclusief BTW en reiskosten a € 0,38 per kilometer.

De kosten van catering en locatie zijn voor rekening van de opdrachtgever. Indien gewenst heb ik tips voor mooie trainingslocaties.

Ik ben CRBKO geregistreerd, dat betekent dat ik voor sommige organisaties BTW-vrij mag factureren.